Rozvoj a uplatnenie kompetencií praktickej sestry v medzinárodnom kontexte
Výsledky :
- Osvojenie špecifických skúseností v rámci uskutočňovania ošetrovateľskej praxe – zaradenie žiakov na rôzne druhy oddelení jednotiek intenzívnej starostlivosti ( chirurgická, interná, neurologická, kardiologická) umožnilo žiakom poznať a osvojiť si niektoré postupy v rámci hygieny pacienta na umelej pľúcnej ventilácii, spolupráce so sestrou pri odberu biologického materiálu ( napr. arteriálnej krvi), zásad polohovania, manipulácie s rôznymi typmi pomôcok a vybavenia ( napr. potrubná pošta, vyhodnocovanie hodnôt acidobázickej rovnováhy a pod. ). Pôsobenie na uvedených pracoviskách tak výrazne napomohlo naplneniu jedného z hlavných cieľov projektu a to rozvoju novo stanovených kompetencií .
- Zdokonalenie odborných činností v prirodzených podmienkach zdravotníckej praxe na pracovisku s moderným vybavením a individuálnym prístupom k pacientovi –Karlovarská krajská nemocnica ako partnerská organizácia, svojim pacientom poskytuje široké spektrum služieb na rôznych druhoch oddelení , na čo najvyššej možnej úrovni a to od základnej až po vysoko špecializované činnosti, súvisiace so starostlivosťou o pacientov s multiorgánovým zlyhávaním a poškodením. Žiaci mohli naplno uplatniť svoje doteraz získané vedomosti a zručnosti a porovnať ošetrovateľské postupy často realizované aj v domácich podmienkach napr. pri ošetrovaní drénov, spolupráci so sestrou pri podávaní liekov a pod.
- Prenos inovácií do praxe – žiaci sa v rámci odbornej stáže naučili vykonávať odbery venóznej krvi alternatívnym spôsobom ( Monovette odberový systém), ktorý sa v ich domácich školiacom pracovisku nepoužíva, ale je využívaný v našich podmienkach hlavne v ambulantných zariadeniach.
- Skvalitnenie odborného vzdelávania žiakov a efektívne využitie získaných vedomostí a zručností v ošetrovateľskej praxi – účastníci projektu využívajú / li nadobudnuté poznatky počas odbornej klinickej praxe na školiacich pracoviskách a počas celého edukačného procesu najmä v predmetoch: Ošetrovateľstvo teória, Ošetrovateľská starostlivosť, psychológia a pedagogika, zdravotnícka etika. Rozvoj vedecko - výskumnej činnosti na základe využitia získaných poznatkov (prezentácia skúseností na krajskej prehliadke SOČ a v rámci celoústavného nemocničného seminára,
- Možnosť aplikácie získaných poznatkov vo vyššej forme štúdia ( bakalárske, magisterské ) – vzhľadom na to, že okolo 60% absolventov štúdia PS /ZA si podáva prihlášku na odbor ošetrovateľstvo, maximálne využitie získaných poznatkov aj v uvedenej vyššej forme štúdia.
- Zdokonalenie samostatnosti, zodpovednosti a tímovej spolupráce – žiaci boli od začiatku odbornej praxe integrovaní do procesu starostlivosti o pacientov partnerskej organizácie na základe racionálneho rozdelenia žiakov na jednotlivé pracoviská.
Inovácie:
Najdôležitejšie témy, ktorých sa týkal náš projekt súviseli s navýšením kompetencií v odbore zdravotnícky asistent a následne v odbore praktická sestra. Vo vypracovanom projekte sme sa zamerali na nasledovné oblasti, zahrnutých do aktualizovaných výkonových štandardov odborných výkonov, ktoré žiaci môžu vykonávať samostatne:
- Odsávanie sekrétov z nezaistených dýchacích ciest
- Podávanie stravy cez nasogastrickú sondu
- Odber kapilárnej krvi na ABR.
Na základe vyhlášky Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o rozsahu praxe v niektorých zdravotníckych povolaniach 321/2005 účinný od 28.10.2020, sme však prišli na to, že uvedené povolanie nemá v rozsahu praxe samostatne vykonávať odber krvi na acidobázickú rovnováhu (ABR) – aj keď, ako je vyššie spomenuté, v štátnom vzdelávacom programe tomu tak je. K zmene vybranej témy prispel ja fakt, že na základe konzultácie s vedením nemocnice sme sa dozvedeli, že daný výkon sa realizuje v hostiteľskej organizácii veľmi zriedkavo, a keď tak väčšine z arteriálnej krvi (pričom ide o činnosť, ktorá tiež nespadá do autonómnej činnosti účastníkov projektu). Po porade s pani námestníčkou Karlovarskej nemocnice, sme teda pôvodnú tému nahradili odberom venóznej krvi Monovette systémom, nakoľko ide v iných zdravotníckych zariadeniach, o bežne používanú alternatívu k Vacuntainer odberovej metóde, ktorou realizujeme venepunkciu v domácich podmienkach. Zaradením uvedenej témy sme prispeli aj k procesu prenosu inovácií, nakoľko išlo o výkon, ktorý vyžadoval oboznámenie sa s novým druhom pomôcok, ich manipuláciu a technikou odberu.
Šírenie výsledkov
- Udržanie dobrého imidžu školy a propagácia školy aj mimo územia SR – dôsledný výber účastníkov zabezpečil dôstojnú reprezentáciu vysielajúcej organizácie aj v konkurencii iných škôl, nakoľko žiaci dokázali svoje schopnosti a pripravenosť aj na vysoko odborných pracoviskách (OARIM). Súčasťou dosiahnutia daného cieľa je aj predstavenie nášho projektu na rôznych webových stránkach Karlovarského regiónu.
https://www.karlovyvarydnes.cz/zpravodajstvi/44569-projekt-erasmus-privedl-do- karlovarske-nemocnice-studenty-z-popradu/,
https://www.regionzapad.cz/zpravodajstvi/projekt-erasmus-privedl-do-karlovarske-173580/
https://nemkv.cz/aktuality/357-projekt-erasmus-privedl-do-karlovarske-nemocnice- studenty-z-popradu - Informácie a článok uverejnené na stránke Asociácie stredných zdravotníckych škôl. Dostupné na: : http://aszssr.sk/2021/12/14/popradcania-vo-varoch-s-erasmus/
- Prezentácia projektu a jeho výsledkov na odbornom celoústavnom seminári Nemocnice Poprad a.s. Poprad ( žiačky L. Zilvarová, K. Gadová, Mgr, A. Myšičková)
- Článok uverejnený v školskom časopise Fonendoskop (autor: Miškovská Veronika)
- Krajská prehliadka stredoškolskej odbornej činnosti v odbore č. 06 : Zdravotníctvo a farmakológia – dištančná forma – (žiačka Patrícia Bukovinská prezentovala svoje skúsenosti z odbornej stáže na oddelení OARIM). Názov témy: UMELA PĽÚCNA VENTILÁCIA - PRÍNOSY, RIZIKÁ A Z NICH VYPLÝVAJÚCA OŠETROVATEĽSKÁ STAROSTLIVOSŤ. Dostupné na : http://www.soc.vadium.sk/dokumenty/Startovacia_listin_KKSOC2022.pdf
- Pravidelné zdieľanie vykonávaných aktivít na stránke školy a jej sociálnej sieti. Dostupné na: FB zdravotka Poprad