Predmet Ošetrovateľská starostlivosť v rámci štátneho vzdelávacieho programu (ISCED 3), ako súčasť odbornej zložky vzdelávania je profilujúci predmet, ktorého obsah má naučiť žiakov prakticky aplikovať v klinických podmienkach teoretické a praktické poznatky, ktoré žiaci získali v odborných a všeobecno-vzdelávacích predmetoch. Integruje vedomosti, zručnosti, postoje a návyky z psychologicko-pedagogickej, právnej, etickej, organizačnej, preventívnej, klinickej a ošetrovateľskej oblasti do konkrétnych ošetrovateľských činností. Žiaci pochopia jednotu človeka v zdraví a chorobe a v tomto zmysle sú schopní uspokojovať potreby chorých a vytvárať optimálne podmienky pre ich uzdravenie, alebo pokojnú smrť.
Cieľom predmetu je nácvik ošetrovateľských činností a ošetrovateľskej starostlivosti o pacienta v rozsahu kompetencií PS, vytváranie profesionálnych postojov, zdokonaľovanie profesionálnej komunikácie, pozornosti a pamäte v prirodzených podmienkach zdravotníckej praxe. Žiak absolvovaním predmetu OŠS dokáže zdôvodniť realizované ošetrovateľské výkony a postupy, viesť administratívu spojenú s hospitalizáciou pacienta s aktívne spolupracovať v ošetrovateľskom tíme.
Rozpis počtu hodín pre 4-ročné denné štúdium
3. ročník 14 hodín týždenne, spolu 420 hodín cvičení (30 týždňov) a 4 týždne súvislá odborná klinická prax 140 hodín
4. ročník 18 hodín týždenne, spolu 540 hodín cvičení (30 týždňov)
Zdravotnícke zariadenia ústavnej zdravotnej starostlivosti |
3. ročník |
4. ročník |
||
Počet týždňov |
Počet hodín |
Počet týždňov |
Počet hodín |
|
Pracoviská internistických disciplín - interné, kardiologické, neurologické, FBRL a iné |
8 |
112 |
7 |
126 |
Pracoviská chirurgických disciplín -chirurgické odd., ortopedické odd., odd. traumatologické, urologické odd., cievne, neurochirurgické a iné |
8 |
112 |
7 |
126 |
pediatrické oddelenie (odd. dojčiat a batoliat, odd. väčších detí, JIS) |
4 |
56 |
5 |
90 |
gynekologicko-pôrodnícke oddelenie (gynekológia, šestonedelie, novorodenecké odd. |
4 z toho 1 |
56 z toho 14 |
5 z toho 1 |
90 z toho 18 |
Geriatrické oddelenie - doliečovacie, odd.dlhodobo chorých, dom oše.starostlivosti, zariadenia poskytujúce sociálnu službu a ošetrovateľskú starostlivosť |
6 |
84 |
3 |
54 |
Zdravotnícke zariadenie ambulantnej starostlivosti |
||||
Ambulancia všeobecného lekára pre dospelých |
0 |
0 |
1 |
18 |
Ambulancia všeobecného lekára pre deti a dorast |
0 |
0 |
2 |
36 |
Súvislá odborná prax |
4 |
140 |
0 |
0 |
Spolu |
34 |
560 |
30 |
540 |
Pracoviská pre realizáciu OŠS sú vyberané s ohľadom na legislatívne predpisy MZ SR, počet žiakov v skupine (max.7), s ohľadom na obsahové a výkonové štandardy predmetu a kompetencie PS. Je vhodné, ak si žiak nacvičuje a upevňuje vedomosti na rovnakých pracoviskách v 3. aj 4. ročníku v I. aj II. polroku. Maximálny počet oddelení pre realizáciu OŠS počas štúdia pre jedného žiaka je 10 pracovísk.
Oddelenia centrálnej sterilizácie, administratívne pracoviská, úsek operačných sál, JIS, OAIM, absolvujú žiaci v rámci prideleného oddelenia v 3.a 4. ročníku podľa podmienok.
S ambulantnou zdravotnou starostlivosťou sa žiaci oboznámia formou vysúvania v rámci klinického pracoviska v 4.ročníku podľa regionálnych podmienok.
Na všetkých pracoviskách je ťažiskom výučby:
1. upevňovanie zručností v poskytovaní základných ošetrovateľských, asistentských a administratívnych činností
2. získavanie zručností v uspokojovaní bio-psycho-sociálnych potrieb pacienta v rozsahu ošetrovateľskej starostlivosti,ktorá nadväzuje na získané vedomosti z učiva absolvovaných odborných zdravotníckych predmetov v škole.
Témy:
Organizácia práce na pracovisku praktického vyučovania, bezpečnosť a ochrana
zdravia pri práci
Dodržiavanie bezpečného prostredia osoby vrátane dieťaťa a ochrana intimity pri
poskytovaní základnej starostlivosti
Poskytovanie prvej pomoci podľa svojich odborných schopností a zabezpečenie ďalšej
odbornej pomoci
Obväzový materiál a obväzová technika
Starostlivosť o pomôcky
Starostlivosť o posteľ a polohovanie pacienta
Podávanie jedla pacientom
Hygienická starostlivosť o chorého
Vyprázdňovanie chorých
Sledovanie a záznam fyziologických funkcií
Odber biologického materiálu na vyšetrenie
Podávanie liečiv per os dospelým a deťom
Aplikácia liečiv na kožu a do telových dutín
Aplikácia tepla a chladu
Aplikácia injekcií
Aplikácia liečiv cez dýchacie cesty
Preväzy rán
Starostlivosť o umierajúceho a mŕtve tele
Spolupráca so sestrou pri vizite
Psychosociálne aspekty ošetrovateľskej starostlivosti
Zdravotno-výchovná činnosť primeraná veku a zdravotnému stavu pacienta
Administratíva a zdravotnícka dokumentácia
Ošetrovanie pacienta s vybraným ochorením:
zisťovanie miery sebestačnosti a potreby pomoci pacientovi vo vykonávaní
sebaobslužných činností a aktivít denného života,
- metodika výchovy k sebestačnosti a nezávislosti
- záznam odchýlok v potrebách do dokumentácie pacienta, návrh riešenia a jeho
realizácia
- spolupráca zdravotníckeho asistenta so sestrou na ošetrovateľskom pláne špecifickom
pre jednotlivé oddelenia, v rozsahu jeho kompetencií
- zdravotno-výchovná činnosť, poučenie pacienta o základnej starostlivosti súvisiacej
s uspokojovaním biologických potrieb
Opísať organizáciu práce na pracovisku praktického vyučovania
Dodržiavať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
Realizovať výkony súvisiace s prevádzkou oddelenia (starostlivosť o pomôcky,
mechanickú očistu, dezinfekciu, prípravu dezinfekčných roztokov, sterilizáciu a iné)
Realizovať ošetrovateľské výkony na uspokojenie potrieb u pacienta podľa
stanovených kritérií: hygiena rúk, bio-psycho-sociálna príprava pacienta na výkon,
získanie súhlasu pacienta s výkonom, príprava pomôcok, realizácia výkonu alebo
asistencia, komunikácia počas výkonu, zápis do ošetrovateľskej dokumentácie,
uloženie pomôcok (celkový kúpeľ, zabezpečenie pitného režimu a iné)
Realizovať ošetrovateľské výkony samostatne alebo v spolupráci so sestrou ,PA/lekárom
s dôrazom na dodržiavanie odporúčaných ošetrovateľských štandardov a zohľadnením kompetencií pre jednotlivé výkony podľa platných všeobecne záväzných právnych noriem.
Vykonávať administratívne práce súvisiace s hospitalizáciou pacienta a prevádzkou
oddelenia
Spolupracovať so sestrou/PA pri ošetrovaní pacientov metódou ošetrovateľského procesu
Dodržiavať zásady profesijnej komunikácie,chrániť dôstojnosť pacienta počas všetkých výkonov a v komunikácii
Prejaviť schopnosť samostatne profesionálne riešiť vzniknuté situácie na výučbovom
pracovisku
v 3.ročníku súvislé 4 týždne po 7 hodín denne/ 1 hodina -45minút/, 35 hodín týždenne, spolu 140 hodín.
Súvislá odborná klinická prax ako súčasť predmetu ošetrovateľská starostlivosť vytvára podmienky a priestor pre samostatnú prácu žiakov v zdravotníckych zariadeniach a v zariadeniach sociálnych služieb.
Cieľom súvislej odbornej klinickej praxe je prehĺbenie a upevnenie odborných vedomostí,
zručností a návykov pri realizácii ošetrovateľských výkonov ako predpoklad do ďalšieho štúdia vo 4. ročníku, kde sa žiak vedie k spolupráci so sestrou pri uspokojovaní potrieb pacienta metódou ošetrovateľského procesu.
Súvislá odborná klinická prax je organizovaná v súlade so všeobecne platnými právnymi predpismi.. Vzťahy medzi školou a organizáciou, v ktorej sa prax uskutočňuje, zabezpečuje rámcová zmluva. Súčasťou tejto zmluvy musí byť druh pracovnej činnosti, ktorú budú žiaci vykonávať, miesto, časový rozvrh práce, pracovné, hygienické podmienky, ako aj opatrenia zamerané na bezpečnosť a ochranu zdravia počas súvislej odbornej klinickej praxe. Prvý deň pri nástupe na súvislú odbornú klinickú prax musia byť žiaci poučení o organizačnej štruktúre zdravotníckeho zariadenia, o prevádzkovom poriadku príslušného pracoviska, o predpisoch týkajúcich sa bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, o protipožiarnych predpisoch a o starostlivosti o životné prostredie. Pred začatím súvislej odbornej klinickej praxe učiteľ vysvetlí žiakom cieľ praxe, jej obsah, organizačné zásady, vedenie záznamov o tejto praxi a predpisy bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci.
Súvislú odbornú klinickú prax žiaci vykonávajú striedavo v dopoludňajších a odpoludňajších
službách súvislo 4 týždne. Zabezpečujú ju odborní učitelia predmetu ošetrovateľská starostlivosť a hodnotí sa v rámci tohto predmetu.
Žiak môže postúpiť do vyššieho ročníka a pristúpiť k praktickej maturitnej skúške v odbornej zložke vzdelávania, ak absolvoval minimálne 90 % praktickej prípravy a 90% klinickej praxe v odbornej zložke vzdelávania.