Vízia školy
Plnenie hlavného poslania školy – poskytovanie kvalitného vzdelania – si vyžaduje vytýčenie vízie a vypracovanie koncepcie, na základe ktorej sa bude škola rozvíjať a napredovať, aby dokonale pripravila svojho absolventa pre život a prácu v budúcnosti (Milénium).
Stredná zdravotnícka škola v Poprade chce byť modernou a uznávanou vzdelávacou inštitúciou, materiálne a technicky dobre vybavenou, kde kvalifikovaný a odborne zdatný pedagogický zbor vzdeláva žiakov v dennej aj externej forme štúdia a ktorej každý absolvent nájde uplatnenie na trhu práce alebo v ďalšom štúdiu.
Víziou školy je byť miestom vzdelanosti a ľudskosti v ktorej prevláda duch porozumenia a vzájomnej úcty a kde sa uplatňujú modernizačné trendy edukačného procesu:
- humanizácia školy,
- aplikácia rozvíjajúceho charakteru vzdelávania,
- modernizácia materiálno-technického vybavenia,
- reagovanie na požiadavky trhu práce,
- budovanie potreby celoživotného vzdelávania,
- primeraná participácia zamestnávateľov, rodičov a žiakov na chode školy.
Koncepcia rozvoja školy
Nevyhnutným predpokladom perspektívy a dobrého fungovania školy je jej jasné strategické smerovanie v strednodobom a dlhodobom horizonte. Koncepcia rozvoja Strednej zdravotníckej školy v Poprade vychádza zo:
- Správy o stave školstva na Slovensku vypracovanej MŠVVaŠ SR,
- Koncepcie rozvoja výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike (projekt Milénum),
- Koncepcie ďalšieho rozvoja zdravotníckeho školstva a ďalšieho vzdelávania zdravotníckych pracovníkov vypracovanej MZ SR,
- z vnútornej analýzy stavu školy,
- Správ o výchovno-vzdelávacej činnosti školy,
- podnetov rodičovskej rady, rady školy, žiackej školskej rady, pedagogického zboru, ostatných zamestnancov školy, zamestnávateľov i verejnosti.
a zohľadňuje:
- vnútorné podmienky školy (personálne zabezpečenie, odbornosť vyučovania, materiálno-technické vybavenie učební a odborných učební, knižnica),
- vonkajšie podmienky (demografická situácia, konkurencia škôl rovnakého typu v regióne, požiadavky trhu práce),
- dlhodobú orientáciu školy (špecifické postavenie medzi ostatnými strednými školami v regióne, šírenie zdravotnej prevencie a osvety v materských, základných, stredných školách a ostatnej verejnosti, spolupráca s SČK a ďalšími organizáciami tretieho sektora).
Strategické ciele rozvoja školy:
- Revidovať Školský vzdelávací program v študijnom odbore zdravotnícky asistent a pripraviť Školský vzdelávací program v študijnom odbore praktická sestra.
- Skvalitňovať edukačný proces so zameraním na odborné predmety, cudzie jazyky a informačno-komunikačné technológie s cieľom dosahovať v externých hodnoteniach žiakov minimálne celoslovenský priemer.
- Podporovať rozvoj osobnosti, talentu a záujmov každého žiaka.
- Posilňovať spoločenské postavenie učiteľa a motivovať ho pre jeho profesijný a osobnostný rast.
- Zlepšiť materiálno-technické vybavenie školy rekonštrukciou odborných učební, modernými učebnými pomôckami a vybudovaním telocvične.
- Skvalitňovať spoluprácu s rodičmi, zamestnávateľmi a verejnosťou.
- Pokračovať v podávaní a realizácii projektov v programe Erasmus+ i národných projektov.
Ciele v oblastiach:
1. Výchovno-vzdelávací proces
Obsah vzdelávania je určený vzdelávacími štandardami v štátnom vzdelávacom programe, ktorý určuje všeobecné ciele a kľúčové kompetencie, v školskom vzdelávacom programe sú zohľadnené špecifiká školy. V odbore zdravotnícky asistent implementovať posilnené kompetencie zdravotníckeho asistenta v teoretickom a praktickom vyučovaní. Pripraviť sa na systémové zmeny vo vzdelávaní zdravotníckych pracovníkov: aktivovanie nového odboru – praktická sestra v dennej aj externej forme štúdia. Flexibilne reagovať na potreby trhu práce aktivovaním štúdia v odboroch, kde je nedostatok absolventov (sanitár).
- vzdelávanie realizovať tak, aby sa žiak vedel orientovať v prívale informácií, rozumel im, vedel ich použiť a tiež ich v požadovanej forme dokázal vytvoriť.
- udržiavať kvalitu odbornej prípravy tak, aby absolventi mohli priamo vstúpiť do pracovného procesu,
- pokračovať v externom monitorovaní kvality výchovno-vzdelávacieho procesu (nie iba v maturitných predmetoch) prostredníctvom e-testovania.
v rámci vyučovania
Zavádzanie moderných foriem vyučovania:
- uplatňovanie činnostného vyučovania,
- zavádzanie projektového vyučovania,
- realizácia medzipredmetovej integrácie.
Po odbornej stránke pripraviť absolventov tak, aby:
- boli spôsobilí vykonávať ošetrovateľské, asistenčné a administratívne činnosti v zdravotníckych zariadeniach a zariadeniach sociálnej starostlivosti v súlade s kompetenciami stanovenými vyhláškou č.28/2017 o rozsahu praxe v niektorých zdravotníckych povolaniach,
- vedeli poskytnúť odbornú prvú pomoc,
- boli schopní podieľať sa na zdravotnej prevencii,
- boli pripravení na prípadné ďalšie štúdium.
Vzdelávať žiakov v cudzích jazykoch tak, aby boli schopní uplatniť sa v Európe i vo svete:
- aktívne využívať vybudovanú jazykovú učebňu s bibliotékou,
- zapájať žiakov do jazykových súťaží, najlepším venovať individuálnu starostlivosť,
- v rámci projektovej činnosti spolupracovať so školami a inštitúciami v nemecky a anglicky hovoriacich krajinách.
Skvalitniť vyučovanie informatiky a úrovne počítačovej gramotnosti:
- zvládnuť prácu s počítačovou technikou, internetom, kancelárskym a zdravotníckym softvérom,
- informatizovať vyučovanie využívaním IKT vo vyučovaní všetkých predmetov,
- priebežne inovovať hardvér.
mimo vyučovania
Projekty:
- pokračovať v aktivitách projektu Škola podporujúca zdravie,
- realizovať projekty v programe Erasmus+ a reagovať na výzvy národných inštitúcií,
- pokračovať v medzinárodnej spolupráci so SZŠ v Mladej Boleslavi,
- nájsť partnerské školy v iných krajinách
Súťaže:
- mimovyučovaciu a mimoškolskú činnosť realizovať podľa záujmu žiakov, materiálnych a personálnych možností školy,
- organizovať školské súťaže v odborných predmetoch, olympiády v slovenskom jazyku a cudzích jazykoch,
- zapájať žiakov do SOČ v zdravotníckej oblasti,
- so školským časopisom Fonendoskop sa zúčastňovať všetkých súťaží (Štúrovo pero, Žurnálový stetoskop .... )
- žiakov i absolventov školy, ktorí dosiahli mimoriadne úspechy prezentovať v Galérii úspešných žiakov školy.
2. Personálne zabezpečenie
Vzdelávanie:
- zabezpečiť možnosti ďalšieho profesionálneho rozvoja pedagogických zamestnancov účasťou na ďalšom vzdelávaní, školeniach a seminároch s obsahom: prehlbovanie odbornosti, informačné kompetencie, didaktické kompetencie, 1.a 2.atestácia,
- zapojiť všetkých učiteľov do vzdelávania v informačnom systéme aSc Agenda a prácu v tomto systéme využívať v administratívnej činnosti učiteľa.
Učitelia špecialisti:
- na pozície špecialistov a koordinátorov menovať najlepších pedagógov s predpokladmi na dosahovanie požadovaných výsledkov práce i ich ďalší rozvoj,
- veľkú pozornosť venovať výberu triednych učiteľov, viesť ich k zodpovednosti za prácu s triedou, k mimovyučovacej a mimoškolskej práci a k aktívnej spolupráci s rodičmi.
3. Materiálno-technické podmienky
Na zabezpečenie riadneho chodu školy na úrovni zodpovedajúcej požiadavkám kvalitného vyučovania, bezpečného a estetického pracovného prostredia je potrebné splniť:
Výstavba telocvične:
- vypracovať projektovú dokumentáciu,
- získať stavebné povolenie,
- realizovať verejné obstarávanie,
- realizovať výstavu.
Rekonštrukcia odborných učební:
- realizovať projekt IROP „Zvýšenie počtu žiakov SZŠ v Poprade na praktickom vyučovaní“ (interiér učební, IKT vybavenie, odborné učebné pomôcky)
Rekonštrukcia interiéru školy:
- bezbariérové opatrenia (vstupy, schodolez)
- elektroinštalácia,
- podlahy.
4. Finančné zdroje
Financovanie školstva je kľúčová otázka jeho rozvoja. „Bez zvýšenia finančných prostriedkov do školstva je jeho ďalší rozvoj prakticky nemožný.“ (Správa o stave školstva na Slovensku, MŠVVaŠ SR).
Efektívne využívať normatívne pridelené finančné prostriedky:
- v maximálne možnej miere šetriť prevádzkové náklady na energie.
Hľadať ďalšie možnosti na získanie mimorozpočtových finančným prostriedkov:
- prenájom priestorov školy,
- podnikateľská činnosť,
- vypracovanie grantových projektov,
- finančné prostriedky na mimovyučovacie aktivity (vzdelávacie poukazy),
- získavanie sponzorských finančných prostriedkov,
- prostriedky od občianskeho združenia Nadácia rodičov SZŠ.
5. Spolupráca s inými subjektmi
Pokračovať v aktívnej spolupráci s:
- Nemocnicou Poprad, a.s. a zariadeniami sociálnej strostlivosti,
- Centrom pedagogického poradenstva a prevencie v Poprade,
- so základnými školami v okresoch Poprad, Kežmarok, Levoča, Stará Ľubovňa,
- so strednými školami okresu Poprad, Kežmarok (súťaže, zdravotné hliadky),
- so Slovenským červeným krížom (preventívne aktivity),
- s Národnou transfúznou stanicou v Poprade (darovanie krvi),
- so Strednou zdravotníckou školou v Mladej Boleslavi a ďalšími školami zdravotníckeho zamerania v zahraničí
- radou školy, radou rodičov, žiackou školskou radou.