Skip to main content
Príhovor riaditeľa školy - 27.3.
| Miro Bednár

Vážení rodičia, milí žiaci, vážené kolegyne a kolegovia.

Dnes sú za nami dva týždne vyučovania v netradičnej forme. Dištančné vzdelávanie sa rozbehlo dobre, učitelia i žiaci pracujú veľmi seriózne. Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky nedávno rozhodol, že vyučovanie na školách bude prerušené až do odvolania, pričom hraničný termín je koniec mája. Preto chcem poprosiť rodičov o spoluprácu a podporu v súčasnosti využívanej inovatívnej výučby. Vaša súčinnosť je potrebná pri každodennej kontrole vašich detí, našich žiakov pri tomto spôsobe učenia. Je dôležité, aby si zvykli pravidelne plniť úlohy stanovené učiteľmi. Len tak môžeme minimalizovať negatívne dopady mimoriadneho stavu na ich vedomosti. Vopred vám ďakujem za spoluprácu. Žiakov žiadam o osobnú zodpovednosť nielen vo vzťahu k ochrane zdravia všeobecne, ale i pri plnení školských povinností. Vnímajme dnešnú situácia aj ako skúškou našej morálky a charakteru. Spoločným úsilím, serióznym prístupom k plneniu povinností, prevzatím osobnej zodpovednosti a vzájomnou dôverou všetko určite zvládneme.

Ako teda pokračujeme:

  1. prerušuje sa vyučovanie v školách od 30. marca 2020 do odvolania; vzdelávanie bude realizované prostredníctvom elektronickej komunikácie medzi žiakmi a pedagogickými zamestnancami školy,
  2. v školskom roku 2019/2020 sa ruší vykonanie externej časti maturitnej skúšky a písomnej formy internej časti maturitnej skúšky vrátane náhradnej maturitnej skúšky z externej časti maturitnej skúšky a písomnej formy internej časti maturitnej skúšky,
  3. interná časť maturitnej skúšky sa v riadnom skúšobnom období uskutoční počas dvoch kalendárnych týždňov, a to do dvoch týždňov od skončenia mimoriadneho prerušenia školského vyučovania, najneskôr do 30. júna 2020; o spôsobe vykonania praktickej časti odbornej zložky maturitnej skúšky vás budem informovať priebežne,
  4. prihlášky na vzdelávanie v stredných školách na školský rok 2020/2021 sa budú podávať riaditeľovi základnej školy do 15. mája 2020; potvrdenie o zdravotnej spôsobilosti sa nebude vyžadovať; riaditelia základných škôl odošlú prihlášky na vzdelávanie na strednej škole na školský rok 2020/2021 na príslušné stredné školy do 21. mája 2020; riaditelia stredných škôl zverejnia údaje podľa § 65 školského zákona do 28. apríla 2020; prijímacie skúšky do stredných škôl na školský rok 2020/2021 sa uskutočnia počas jedného kalendárneho týždňa, a to najskôr dva týždne od skončenia mimoriadneho prerušenia školského vyučovania, najneskôr do 30. júna.

Dovoľte mi, aby som na chvíľu obrátil vašu pozornosť na blížiaci sa sviatok, ktorý si mnohí v zhone povinností možno ani nevšimnú. Deň narodenia pedagóga, filozofa, spisovateľa a teológa Jana Amosa Komenského (28.03.1592-15.11.1670) je sviatkom učiteľov. 28. marec je príležitosťou, kedy si verejnosť uvedomuje, akú významnú úlohu zohrávajú učitelia v spoločnosti. Napriek tomu, že spoločenská prestíž učiteľského povolania bola vždy vyššia verbálne než reálne, vykonávame ho s láskou. Na prácu pedagóga je potrebné pozerať s určitým nadhľadom, rešpektom, s dávkou úcty, no hlavne s obdivom. Pedagóg nie je len učiteľ, ale aj vychovávateľ, radca i kamarát. Toto povolanie, či skôr poslanie, vyžaduje celého človeka, pretože výchova a vzdelanie sa z hierarchie hodnôt v dnešnej spoločnosti strácajú. Byť dnes učiteľom pritom ani zďaleka nevyžaduje mať len vedomosti a schopnosť „naservírovať“ ich vhodnou formou žiakom. Úcta, vážnosť a autorita nie sú dané len diplomom a postavením sa pred katedru. Učitelia si ju získavajú svojou každodennou prácou, odbornosťou, rozhľadom a citlivým prístupom k žiakom. Dnes prácu pedagóga zvládne len tvorivý učiteľ, ktorý sa zbavil rutiny klasicky učiť a skúšať, učiteľ, ktorý namiesto mentorovania vedie žiakov k poznaniu, k samostatnému štúdiu, ktorý rozvíja ich talent a tvorivé schopnosti na každej vyučovacej hodine i mimo nej.

Vážení kolegovia. V kontexte dnešných dní konštatujem, že svojim profesionálnym prístupom, odbornosťou a skúsenosťami formujete a rozvíjate vedomosti, nadanie, intuíciu, talent našich žiakov a tak ich pripravujete do života. Nie vždy sa to v jednotlivostiach podarí, vždy záleží na človeku, okolnostiach i pochopení. Vyžaduje si to od vás veľké odhodlanie a nemalú dávku trpezlivosti a energie. Mnohí vynikáte svojou kreativitou, inováciami v myslení a konaní, skutočným pedagogickým talentom či nespochybniteľnými organizačnými schopnosťami. Dovolím si povedať, že všetci máte jedno spoločné: svoju prácu robíte s láskou. Naša mladá generácia potrebuje v rodine, škole a v spoločnosti vzory - mať úctu k tomu druhému, podávať pomocnú ruku, pomáhať, stáť na strane pravdy. Vybrali ste si veľmi náročné povolanie. Napriek všetkému, čo ho robí zložitým, náročným a neľahkým, ba niekedy aj nevďačným a nie celkom doceneným, zostávate mu verní. Je to však potvrdením toho, že úlohu učiteľa nevnímate len ako zamestnanie, ale predovšetkým ako svoje poslanie. Zasluhujete si tak veľkú vďačnosť zo strany vašich žiakov, ich rodičov, zriaďovateľov a štátu.

Chcem sa vám, vážené kolegyne a kolegovia, pri príležitosti Dňa učiteľov poďakovať za vašu náročnú a zodpovednú prácu, a aspoň symbolicky vám podarovať kytičku liečivých slov, ktoré sú pre našu prácu dôležité. Myšlienky nie sú moje vlastné, ale stotožňujem sa s nimi a použijem ich s láskavým dovolením nášho bývalého kolegu Júliusa Jakubeka, ktorý je ich autorom.

Ako prvý vkladám do vázy kvietok, ktorý nesie meno ZODPOVEDNOSŤ. Má úžasnú intenzitu, ale aj prchavosť. Zodpovednosť je vnútorná sila, ktorá pomáha prekonávať nechuť, odpor, ktorá dvíha telo, aj keď sa mu nechce. Účinkuje ako učiteľské afrodiziakum. Rastie ako burina v zborovni a po kabinetoch a jej liečivé účinky sa prejavujú denne, najmä však v takom deviatom-desiatom mesiaci učiteľského nechutenstva.

Ďalej prikladám sezónny kvietok menom TOLERANCIA. Kvitne spravidla raz polročne (v januári a v júni), kedy aj v malých dávkach silne ovplyvňuje číselné vyjadrovanie sa učiteľa. V okamihu aplikácie povznáša až omamuje. Na druhý deň však, po prípadnom zistení zneužitia, môže vyvolať alergickú reakciu. Je veľkým umením učiteľa vysporiadať sa s jej dávkovaním.

Nasleduje dosť zriedkavý kvietok – NADHĽAD. Má zázračné účinky na nápravu krivých vzťahov a akútnych zápalov prízemností. Aplikuje sa ako studený obklad na hlavu, ktorú je dobré tiež nahnúť a zmeniť tak uhol pohľadu (na problém).

Prikladám jeden všade rastúci kvet, ktorý katalyzuje účinok všetkých ostatných a to je LÁSKA. V tejto kytičke má skrášľujúcu úlohu. Nech je jej v živote každého z nás dostatok v tej správnej dávke.

Zachovávajúc nepárny počet kvetov v kytičke prikladám ešte POKORU. Vo význame pochopenia svojho miesta v živote a práci, schopnosti triedenia a používania slov – nie v úlohe zbraní, ale na oslavu života.

Sú aj iné „kvietky“ a liečivé slová, ktoré človek vo svojom živote a práci potrebuje, ja som teraz zo všetkých vybral týchto päť. V našej náročnej práci by sme mali byť stále nasiaknutí ich vôňou. Ak niektorá z vôní vyprchá, treba prísť ku kytičke privoňať si k tomu kvietku, ktorého vôňa sa nám minula. Ja sám to tak budem činiť.

Moje poďakovanie patrí aj ostatným zamestnancom školy, pretože bez nich by bol chod školy a jej dobré výsledky nepredstaviteľné. Aj naďalej si zachovajte svoj pracovný elán a životný optimizmus. Môj príhovor ukončím myšlienkou Jána Amosa Komenského – učiteľa národov:

„Komukoľvek môžeš pomôcť, pomôž mu rád. Veď dávno sa hovorí, že pomáhať a slúžiť sú vlastnosti vznešených ľudí.“

Mgr. Miroslav Bednár