Záver projektu
| Aďa Myšičková

Rozvoj a uplatnenie kompetencií praktickej sestry v medzinárodnom kontexte

logo financovanie vlajka vpravoVýsledky :

  • Osvojenie špecifických skúseností v rámci uskutočňovania ošetrovateľskej praxe – zaradenie žiakov na rôzne druhy oddelení jednotiek intenzívnej starostlivosti ( chirurgická, interná, neurologická, kardiologická) umožnilo žiakom poznať a osvojiť si niektoré postupy v rámci hygieny pacienta na umelej pľúcnej ventilácii, spolupráce so sestrou pri odberu biologického materiálu ( napr. arteriálnej krvi), zásad polohovania, manipulácie s rôznymi typmi pomôcok a vybavenia ( napr. potrubná pošta, vyhodnocovanie hodnôt acidobázickej rovnováhy a pod. ). Pôsobenie na uvedených pracoviskách tak výrazne napomohlo naplneniu jedného z hlavných cieľov projektu a to rozvoju novo stanovených kompetencií .
  • Zdokonalenie odborných činností v prirodzených podmienkach zdravotníckej praxe na pracovisku s moderným vybavením a individuálnym prístupom k pacientovi –Karlovarská krajská nemocnica ako partnerská organizácia, svojim pacientom poskytuje široké spektrum služieb na rôznych druhoch oddelení , na čo najvyššej možnej úrovni a to od základnej až po vysoko špecializované činnosti, súvisiace so starostlivosťou o pacientov s multiorgánovým zlyhávaním a poškodením. Žiaci mohli naplno uplatniť svoje doteraz získané vedomosti a zručnosti a porovnať ošetrovateľské postupy často realizované aj v domácich podmienkach napr. pri ošetrovaní drénov, spolupráci so sestrou pri podávaní liekov a pod.
  • Prenos inovácií do praxe – žiaci sa v rámci odbornej stáže naučili vykonávať odbery venóznej krvi alternatívnym spôsobom ( Monovette odberový systém), ktorý sa v ich domácich školiacom pracovisku nepoužíva, ale je využívaný v našich podmienkach hlavne v ambulantných zariadeniach.
  • Skvalitnenie odborného vzdelávania žiakov a efektívne využitie získaných vedomostí a zručností v ošetrovateľskej praxi – účastníci projektu využívajú / li nadobudnuté poznatky počas odbornej klinickej praxe na školiacich pracoviskách a počas celého edukačného procesu najmä v predmetoch: Ošetrovateľstvo teória, Ošetrovateľská starostlivosť, psychológia a pedagogika, zdravotnícka etika.  Rozvoj vedecko - výskumnej činnosti na základe využitia získaných poznatkov (prezentácia skúseností na krajskej prehliadke SOČ a v rámci celoústavného nemocničného seminára,
  • Možnosť aplikácie získaných poznatkov vo vyššej forme štúdia ( bakalárske, magisterské ) – vzhľadom na to, že okolo 60% absolventov štúdia PS /ZA si podáva prihlášku na odbor ošetrovateľstvo, maximálne využitie získaných poznatkov aj v uvedenej vyššej forme štúdia.
  • Zdokonalenie samostatnosti, zodpovednosti a tímovej spolupráce – žiaci boli od začiatku odbornej praxe integrovaní do procesu starostlivosti o pacientov partnerskej organizácie na základe racionálneho rozdelenia žiakov na jednotlivé pracoviská.

Inovácie:

Najdôležitejšie témy, ktorých sa týkal náš projekt súviseli s navýšením kompetencií v odbore zdravotnícky asistent a následne v odbore praktická sestra. Vo vypracovanom projekte sme sa zamerali na nasledovné oblasti, zahrnutých do aktualizovaných výkonových štandardov odborných výkonov, ktoré žiaci môžu vykonávať samostatne:

  • Odsávanie sekrétov z nezaistených dýchacích ciest
  • Podávanie stravy cez nasogastrickú sondu
  • Odber kapilárnej krvi na ABR.

Na základe vyhlášky Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o rozsahu praxe v niektorých zdravotníckych povolaniach 321/2005 účinný od 28.10.2020, sme však prišli na to, že uvedené povolanie nemá v rozsahu praxe samostatne vykonávať odber krvi na acidobázickú rovnováhu (ABR) – aj keď, ako je vyššie spomenuté, v štátnom vzdelávacom programe tomu tak je. K zmene vybranej témy prispel ja fakt, že na základe konzultácie s vedením nemocnice sme sa dozvedeli, že daný výkon sa realizuje v hostiteľskej organizácii veľmi zriedkavo, a keď tak väčšine z arteriálnej krvi (pričom ide o činnosť, ktorá tiež nespadá do autonómnej činnosti účastníkov projektu). Po porade s pani námestníčkou Karlovarskej nemocnice, sme teda pôvodnú tému nahradili odberom venóznej krvi Monovette systémom, nakoľko ide v iných zdravotníckych zariadeniach, o bežne používanú alternatívu k Vacuntainer odberovej metóde, ktorou realizujeme venepunkciu  v domácich podmienkach. Zaradením uvedenej témy sme prispeli aj k procesu prenosu inovácií, nakoľko išlo o výkon, ktorý vyžadoval oboznámenie sa s novým druhom pomôcok, ich manipuláciu a technikou odberu.

Šírenie výsledkov