Praktické vyučovanie
Praktické vyučovanie
Charakteristika predmetu
Predmet Ošetrovanie, asistencia ,administratíva a zdravotnícka dokumentácia v rámci štátneho vzdelávacieho programu (ISCED 3), ako súčasť odbornej zložky vzdelávania je profilujúci predmet, ktorého obsah má naučiť žiakov prakticky aplikovať v klinických podmienkach teoretické a praktické poznatky, ktoré žiaci získali v odborných a všeobecno-vzdelávacích predmetoch. Integruje vedomosti, zručnosti, postoje a návyky z psychologicko-pedagogickej, právnej, etickej, organizačnej, preventívnej, klinickej a ošetrovateľskej oblasti do konkrétnych ošetrovateľských činností. Žiaci pochopia jednotu človeka v zdraví a chorobe a v tomto zmysle sú schopní uspokojovať potreby chorých a vytvárať optimálne podmienky pre ich uzdravenie, alebo pokojnú smrť.
Ciele predmetu
Cieľom predmetu je nácvik ošetrovateľských činností a ošetrovateľskej starostlivosti o pacienta v rozsahu kompetencií ZA, vytváranie profesionálnych postojov, zdokonaľovanie profesionálnej komunikácie, pozornosti a pamäte v prirodzených podmienkach zdravotníckej praxe. Žiak absolvovaním predmetu OAD dokáže zdôvodniť realizované ošetrovateľské výkony a postupy, viesť administratívu spojenú s hospitalizáciou pacienta s aktívne spolupracovať v ošetrovateľskom tíme. Súčasťou odbornej klinickej praxe v 3. ročníku je absolvovanie súvislej odbornej praxe.
Rozpis počtu hodín pre 4-ročné denné štúdium
3. ročník 14 hodín týždenne, spolu 462 hodín cvičení (33 týždňov)
4. ročník 18 hodín týždenne, spolu 540 hodín cvičení (30 týždňov)
Rozpis pracovísk
Zdravotnícke zariadenia ústavnej zdravotnej starostlivosti |
3. ročník |
4. ročník |
||
Počet týždňov |
Počet |
Počet týždňov |
Počet hodín |
|
oddelenia s konzervatívnou liečbou - interné |
8 |
112 |
8 |
144 |
oddelenia s prevahou chirurgickej liečby - chirurgia (chirurgické odd., ortopedické odd., odd. úrazovej chirurgie, urologické odd.,) |
8 |
112 |
8 |
144 |
pediatrické oddelenie (odd. dojčiat a batoliat, odd.väčších detí, JIS) |
4 |
56 |
4 |
72 |
gynekologicko-pôrodnícke oddelenie (gynekológia, šestonedelie) |
4 |
56 |
4 |
72 |
oddelenie s prevahou geriatrických pacientov - geriatrické (geriatrické odd., FRO) |
6 |
84 |
6 |
108 |
Zariadenia sociálnej starostlivosti (domov dôchodcov a domov sociálnych služieb) |
3 |
42 |
0 |
0 |
Spolu |
33 |
462 |
30 |
540 |
Pracoviská pre realizáciu OAD sú vyberané s ohľadom na legislatívne predpisy MZ SR, počet žiakov v skupine (6), s ohľadom na obsahové a výkonové štandardy predmetu a kompetencie ZA. Je vhodné, ak si žiak nacvičuje a upevňuje vedomosti na rovnakých pracoviskách v 3. aj 4. ročníku v I. aj II. polroku. Maximálny počet oddelení pre realizáciu OAD počas štúdia pre jedného žiaka je 5 - 6 pracovísk.
Oddelenia centrálnej sterilizácie, administratívne pracoviská, úsek operačných sál, JIS, OAIM, absolvujú žiaci v rámci prideleného oddelenia v 3.a 4. ročníku podľa podmienok.
Na všetkých pracoviskách je ťažiskom výučby:
- upevňovanie zručností v poskytovaní základných ošetrovateľských, asistentských a administratívnych činností
- získavanie zručností v uspokojovaní bio-psycho-sociálnych potrieb pacienta v rozsahu kompetencií ZA
Obsahový štandard:
Témy:
Organizácia práce na pracovisku praktického vyučovania, bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
Dodržiavanie bezpečného prostredia osoby vrátane dieťaťa a ochrana intimity pri poskytovaní základnej starostlivosti
Poskytovanie prvej pomoci podľa svojich odborných schopností a zabezpečenie ďalšej odbornej pomoci
Obväzový materiál a obväzová technika
Príprava pomôcok z obväzového materiálu
Zhotovovanie obväzov jednotlivých častí tela
Bandáž dolných a horných končatín
Spolupráca s lekárom pri fixácií zlomenín
Starostlivosť o pomôcky
Mechanická očista, dezinfekcia a sterilizácia pomôcok, prístrojov, nástrojov a zariadení
Príprava dezinfekčných roztokov
Manipulácia so sterilným materiálom
Zabezpečenie hygieny prostredia
Starostlivosť o posteľ a polohovanie pacienta
Starostlivosť o posteľ po prepustení pacienta
Úprava postele s pacientom, bez pacienta
Pomôcky doplňujúce posteľ, starostlivosť a správna manipulácia s nimi
Starostlivosť o posteľnú bielizeň
Polohy pacienta
Prevencia vzniku syndrómu z imobility polohovaním, nácvikom sedu, stoja a chôdze a používaním antidekubitových pomôcok
Podávanie jedla pacientom
Podávanie jedla pacientom vrátane detí, okrem novorodencov
Sledovanie bilancie tekutín.
Zabezpečenie pitného režimu pacientom vrátane detí, okrem novorodencov
Príprava a podávanie liečebných čajov
Alternatívne spôsoby výživy
Hygienická starostlivosť o chorého
Hygienická starostlivosť o dospelého pacienta a dieťa, okrem novorodenca
Ranná a večerná toaleta, celkový kúpeľ
Umývanie vlasov, odvšivenie
Starostlivosť o dutinu ústnu, vrátane osobitnej starostlivosti
Starostlivosť o osobnú bielizeň pacienta
Špecifiká hygienickej starostlivosť o čiastočne a úplne imobilného pacienta
Príprava operačného poľa
Vyprázdňovanie chorých
Vyprázdňovanie hrubého čreva a močového mechúra pacientom vrátane detí, okrem novorodencov
Aplikácia klyzmy
Starostlivosť o kolostómie – výmena/vyprázdnenie zberného vrecka alebo očistenie zhojenej - staršej kolostómie od stolice
Starostlivosť o permanentný močový katéter
Spolupráca so sestrou pri cievkovaní
Sledovanie a záznam fyziologických funkcií
Meranie a záznam telesnej teploty
Meranie a záznam dychu
Meranie a záznam pulzu
Meranie a záznam tlaku krvi
Meranie výšky a hmotnosti dospelého a dieťaťa, meranie obvodu hlavy a hrudníka u dieťaťa
Sledovanie a záznam vyprázdňovania hrubého čreva a močového mechúra okrem novorodencov
Spolupráca so sestrou pri zhotovovaní EKG záznamu
Odber biologického materiálu na vyšetrenie
Odber moču na biochemické vyšetrenie a orientačné vyšetrenie moču vrátane kvantitatívnych vyšetrení
Odber stolice na biochemické, parazitologické a bakteriologické vyšetrenie
Odber kapilárnej krvi na glykémiu
Odber venóznej krvi,
Spolupráca so sestrou pri odbere spúta
Spolupráca so sestrou pri výteroch z rán a z telových dutín
Podávanie liečiv per os dospelým a deťom
Zabezpečenie užitia liekov per os, ktoré pripravila sestra
Aplikácia liečiv na kožu a do telových dutín
Aplikácia liekov na kožu
Aplikácia liekov do nosa, do ucha
Aplikácia liekov do pošvy a do konečníka
Aplikácia tepla a chladu
Aplikácia teplých a studených procedúr, zábalov, obkladov, liečivých kúpeľov
Aplikácia liečivých sedacích kúpeľov
Aplikácia injekcií
Aplikácia inzulínu a nízkomolekulárneho heparínu subkutánne
Aplikácia intramuskulárnej injekcie
Spolupráca so sestrou pri aplikácii intravenóznych injekcií a infúzií
Štátny vzdelávací program 5356 M zdravotnícky asistent 124
Aplikácia liečiv cez dýchacie cesty
Inhalácia
Spolupráca so sestrou pri aplikácii kyslíka
Preväzy rán
Ošetrenie kože, okrem ošetrenia porúch celistvosti kože, ktoré si vyžadujú zásah sestry
Preväz aseptickej rany
Spolupráca so sestrou pri preväze septickej rany
Spolupráca so sestrou pri starostlivosti o drény a drenážne systémy
Starostlivosť o umierajúceho a mŕtve tele
Spolupráca so sestrou pri vizite
Psychosociálne aspekty ošetrovateľskej starostlivosti
Pozorovanie a zber informácií o potrebách pacienta a záznam pozorovaných javov do ošetrovateľskej dokumentácie
Zásady profesijnej komunikácie ZA
Zdravotno-výchovná činnosť primeraná veku a zdravotnému stavu pacienta
Administratíva a zdravotnícka dokumentácia
Vedenie a spracovanie dokumentácie spojenej s príjmom, preložením a prepustením pacienta
Vedenie a spracovanie dokumentácie a administratíva spojená s hospitalizáciou pacienta a prevádzkou oddelenia (indexovanie chorobopisov a pôrodopisov, príprava sprievodných lístkov, triedenie a zakladanie výsledkov vyšetrení a iné.)
Záznam realizovaných výkonov do dokumentácie
Práca s informačným systémom pracoviska.
Ošetrovanie pacienta s vybraným ochorením:
- zisťovanie miery sebestačnosti a potreby pomoci pacientovi vo vykonávaní sebaobslužných činností a aktivít denného života,
- metodika výchovy k sebestačnosti a nezávislosti
- záznam odchýlok v potrebách do dokumentácie pacienta, návrh riešenia a jeho realizácia
- spolupráca zdravotníckeho asistenta so sestrou na ošetrovateľskom pláne špecifickom pre jednotlivé oddelenia, v rozsahu jeho kompetencií
- zdravotno-výchovná činnosť, poučenie pacienta o základnej starostlivosti súvisiacej s uspokojovaním biologických potrieb
Výkonové štandardy:
Opísať organizáciu práce na pracovisku praktického vyučovania
Dodržiavať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
Realizovať výkony súvisiace s prevádzkou oddelenia (starostlivosť o pomôcky, mechanickú očistu, dezinfekciu, prípravu dezinfekčných roztokov, sterilizáciu a iné)
Štátny vzdelávací program 5356 M zdravotnícky asistent 125
Realizovať ošetrovateľské výkony na uspokojenie potrieb u pacienta podľa stanovených kritérií: hygiena rúk, bio-psycho-sociálna príprava pacienta na výkon, získanie súhlasu pacienta s výkonom, príprava pomôcok, realizácia výkonu alebo asistencia, komunikácia počas výkonu, zápis do ošetrovateľskej dokumentácie, uloženie pomôcok (celkový kúpeľ, zabezpečenie pitného režimu a iné)
Realizovať zdravotné výkony samostatne alebo v spolupráci so sestrou s dôrazom na dodržiavanie odporúčaných ošetrovateľských štandardov (odber kapilárnej krvi, aplikácia
inzulínu a iné)
Vykonávať administratívne práce súvisiace s hospitalizáciou pacienta a prevádzkou oddelenia
Spolupracovať so sestrou pri ošetrovaní pacientov metódou ošetrovateľského procesu
Dodržiavať zásady profesijnej komunikácie
Prejaviť schopnosť samostatne profesionálne riešiť vzniknuté situácie na výučbovom pracovisku
Súvislá odborná prax
V 3.ročníku súvislé 4 týždne po 7 hodín denne, 35 hodín týždenne, spolu 140 hodín. Súvislá odborná klinická prax ako súčasť predmetu ošetrovanie, asistencia, administratíva
a zdravotnícka dokumentácia vytvára podmienky a priestor pre samostatnú prácu žiakov v zdravotníckych zariadeniach a v zariadeniach sociálnych služieb.
Cieľom súvislej odbornej klinickej praxe je prehĺbenie a upevnenie odborných vedomostí, zručností a návykov pri realizácii ošetrovateľských výkonov ako predpoklad do ďalšieho štúdia vo 4. ročníku, kde sa žiak vedie k spolupráci so sestrou pri uspokojovaní potrieb pacienta metódou ošetrovateľského procesu. Súvislá odborná klinická prax je organizovaná v súlade so školskou legislatívou. Vzťahy medzi školou a organizáciou, v ktorej sa prax uskutočňuje, zabezpečuje rámcová zmluva. Súčasťoutejto zmluvy musí byť druh pracovnej činnosti, ktorú budú žiaci vykonávať, miesto, časový rozvrh práce, pracovné, hygienické podmienky, ako aj opatrenia zamerané na bezpečnosť a ochranu zdravia počas súvislej odbornej klinickej praxe. Prvý deň pri nástupe na súvislú odbornú klinickú prax musia byť žiaci poučení o organizačnej štruktúre zdravotníckeho zariadenia, o prevádzkovom poriadku príslušného pracoviska, o predpisoch týkajúcich sa bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, o protipožiarnych predpisoch a o starostlivosti o životné prostredie. Pred začatím súvislej odbornej klinickej praxe učiteľ vysvetlí žiakom cieľ praxe, jej obsah, organizačné zásady, vedenie záznamov o tejto praxi a predpisy bezpečnostia ochrany zdravia pri práci.
Súvislú odbornú klinickú prax žiaci vykonávajú striedavo v dopoludňajších a odpoludňajších službách súvislo 4 týždne. Zabezpečujú ju odborní učitelia predmetu ošetrovanie, asistencia a dokumentácia a hodnotí sa v rámci tohto predmetu.
Žiak môže postúpiť do vyššieho ročníka a pristúpiť k praktickej maturitnej skúške v odbornej zložke vzdelávania, ak absolvoval minimálne 90 % praktickej prípravy a 90% klinickej praxe v odbornej zložke vzdelávania.